Rólunk

Kép
A KórházSuli az a hely, ahol a tanulásnak és a közösségnek gyógyító ereje van. Magyarországon szeptemberben több ezer gyerek nem tudja elkezdeni a tanévet súlyos betegsége miatt. Pedig az iskola a közösség, a tudás, a barátságok helyszíne. A betegség az élet másik oldala, a fájdalom, a félelem, az elveszni látszó célok és az elszigetelődés. A KórházSuliban önkéntes középiskolások és egyetemisták szegődnek társul beteg társaik mellé, és egy személyre szabott, egyedi oktatási rendszerben házitanítójukká válnak   a gyógyulás akár évekig is eltartó időszakára. A közös tanulás örömével visznek újra célokat, aktivitást és társaságot az egyhangú mindennapokba. Ők maguk pedig komoly személyiségfejlődésen mennek keresztül mindeközben. Évente általában 150-200 diákkal tanulunk, 250 önkéntest képzünk, koordinálunk.   A tanulás mellett közösségi programokkal igyekszünk összekapcsolni programunk szereplőit. Táborozunk, közösen alkotunk és találkozókat szervezünk. „Olyan k

Két oldalról - Egy történet a tavaszi karanténból

Sok oka van annak, hogy nem szívesen emlékezünk vissza a tavaszra idén. A karantén sokunk életét felborította. Mégis vannak, akiknek pozitív élményei is vannak ebből az időszakból - hála a KórházSulinak. Ilyen például Mari és Barnabás, akiknek a közös tanulás - karantén ide vagy oda - biztosan jó emlékként marad meg.

Finta Mari vagyok, az ELTE magyar-angol tanár szakos és doktorandusz hallgatója, kutatási területem a középkori angol költészet.

2019-ben egy barátomtól hallottam először a KórházSuli tevékenységéről. Azonnal szerettem volna jelentkezni, de abban a félévben úgy éreztem, sok teendőm miatt nem tudnám felelősséggel vállalni az újabb feladatot. Amikor viszont idén márciusban Magyarországon is kihirdették a járvány miatti rendkívüli intézkedéseket, mindenképpen szerettem volna valami hasznos, de a családom egészségét nem veszélyeztető kezdeményezésben részt venni. Ekkor került elém a KórházSuli újabb felhívása, és ezúttal gondolkodás nélkül belevágtam.

Jelenleg egy KórházSulis tanítványom van. Ha nem éppen a gimnáziumi felvételire készülünk, akkor a mindennapok házi feladat-tömegén próbáljuk átverekedni magunkat. Az általános iskolai tananyag sokszor nekem is kihívást jelent, így időről időre rákényszerülök, hogy átismételjem az évekkel korábban tanultakat – tanárként ezért még nagyon hálás leszek egyszer. Sőt: hálás vagyok érte.

Eleinte nagyon izgultam, nehogy unalmas órákat tartsak majd, hiszen a magyar nyelvtan keveseknek a kedvenc tantárgya. Fölösleges aggodalom volt. A fiú, akivel immár két hónapja együtt dolgozunk, elképesztően nyitott és rugalmas – pillanatok alatt megtaláltuk a közös hangot, és bátran állíthatom, hogy azóta is mindketten élvezzük a munkát. Lehet, hogy a nyelvtant nem szerettük meg jobban, de egymást igen, és azt hiszem, ez az, ami egy tanár-diák kapcsolatot igazán gyümölcsözővé tesz.

 


Barnabás 7.osztályos diák, Mari tanítványa

Amikor elkezdődött ez az egész karantén, egyik pillanatról a másikra változott meg minden. Nem jártam suliba, nem találkozhattam az osztálytársaimmal, valljuk be, ez hiányzott az elején a legjobban.  

Nem tudtam, mikor fogok találkozni velük, nem volt biztos semmi. Kezdetben jó buli volt, de aztán csak beleestem egy napról napra tartó tengésbe-lengésbe. Tanulnivaló hullámokban jött, napokig semmi, aztán egy csomó beadandó. Az is össze-vissza, hol a Krétába, hol az Edmondoba. Ekkor jött a KórházSuli, és teljesen felborította az akkori elképzeléseim a karanténról, és a „gyorsanmegvanaleckeésatanulásletudva” terveimet. Magyart, matekot, törit, fizikát és kémiát is átvehettem a segítőimmel.  Hétfőtől szombatig minden nap egy-egy tantárgy egy-egy órában.  Mindez adott egy állandóságot, egy társat, aki megmentett a teljes megőrüléstől itthon. Eleinte furcsa volt gép elé ülni, de aztán belerázódtam. Nem mondom, hogy mindig volt kedvem hozzá, nem mindig örömködtem, de a végeredmény minden találkozás után szuper volt.  Mondhatom, még jobban is tudtam tanulni velük, mint a suliban.  Matekból már előrébb járok, mint az osztályom.  És az a múlt heti nyelvtan 5-ös is ennek köszönhető, és Marinak... és anya is sokkal nyugodtabb. Izgult nagyon, mi lesz velem, hiszen jövőre felvételi.