Rólunk

Kép
A KórházSuli az a hely, ahol a tanulásnak és a közösségnek gyógyító ereje van. Magyarországon szeptemberben több ezer gyerek nem tudja elkezdeni a tanévet súlyos betegsége miatt. Pedig az iskola a közösség, a tudás, a barátságok helyszíne. A betegség az élet másik oldala, a fájdalom, a félelem, az elveszni látszó célok és az elszigetelődés. A KórházSuliban önkéntes középiskolások és egyetemisták szegődnek társul beteg társaik mellé, és egy személyre szabott, egyedi oktatási rendszerben házitanítójukká válnak   a gyógyulás akár évekig is eltartó időszakára. A közös tanulás örömével visznek újra célokat, aktivitást és társaságot az egyhangú mindennapokba. Ők maguk pedig komoly személyiségfejlődésen mennek keresztül mindeközben. Évente általában 150-200 diákkal tanulunk, 250 önkéntest képzünk, koordinálunk.   A tanulás mellett közösségi programokkal igyekszünk összekapcsolni programunk szereplőit. Táborozunk, közösen alkotunk és találkozókat szervezünk. „Olyan k

Társak lettünk, segítettük egymást...

Évek óta most először járok iskolába, egészséges társakkal. Egyik héten még kontakt tanítás (hagyományos tantermi oktatás) során, megkaptam azt a megjegyzést, hogy én nem szocializálódtam. Elgondolkodtatott a kérdés, hogy egy gyermek szociális fejlődését miben és hogyan változtatja meg a kórházi élet. Meg kell jegyeznem nem vagyok szakember ebben a kérdésben, így csak laikusként, saját tapasztalatokból merítem a gondolataimat.

Emlékszem az iskolában - kiskoromban - volt egy napirend. Annak megfelelően teltek a napok. Szabályozott, megszokott, nincs benne semmi meglepetés, váratlan esemény. Bekerülünk egy közösségbe, szépen lassan megismerjük egymást és kialakul egy összeszokott kis csapat. Évekig ugyanazokkal az osztálytársakkal, többnyire közös megmérettetéseken vágtatunk végig a kihívásokon. Megoldunk egy feladatot csapatban. Tesi órán közösen nyerünk, vagy büszkén veszítünk. Ének órán együtt dalolgatunk. A töri vagy a matek dolgozatokat közösen megoldjuk és együtt osztály karácsonyozunk, kirándulunk, élményeket szerzünk és ballagunk. Ez mind igazán jól hangzik. Az iskolának ezek által megvan a maga kis nyugodt, ritmusos, örömteli működése.

Ezek után megkérdezhetem magamtól, kimaradtam-e valamiből. Igen, ez így van. De bízom benne, hogy a kórházi osztály, bár más, de mégsem kevesebb.


Nem volt egy megszokott, fix csapat. Sose tudtuk mikor ki jön és ki megy. Az ismerkedéseket látványosan és gyorsan letudtuk: ha új szobatárs érkezett, kikérdeztük, motiváltuk, hogy nyugodtan beszéljen és végül gyorsan, akár aznap estére már együttműködő támogató csapattá váltunk. Ez volt a legfontosabb. Nem a krónikus osztályon éltem, így kevesen voltunk, akikkel hónapokig éltünk bent. Hetente 10-30 új főt kellett megismerni és hetente változtak a kihívások is. 

Emlékszem kicsinek még a legelején azt se tudtam milyen betegségnél hogyan “kell” viselkedni és hogyan mondjam el az aggodalmaimat, vagy másnak hogyan segíthetnék. Furcsa most ezt így kimondanom, de a felszínes témák ritkán kerültek előtérbe és inkább a mély, komoly beszélgetések kötöttek minket össze. Nem volt meg az az iskolai nyugalom. Minden nap az érzelmek háborújában harcoltunk, de az ellenség a betegségünk és a korunkból adódó nehézségek voltak. Egy fiatalabb társunkkal máshogy beszéltük meg a gondjait, máshogy segítettük át azon a nehézségeken, amit mi már ismertünk. Megint más volt egy újonc tizenéves.

Az érzelmek, az aggodalmak mindig a fejünk felett lebegtek és nem fordíthattunk hátat nekik, így kibeszéltük magunkat és egymást támogattuk. Sokan csak egy-egy hétre kerültek be, de voltak, akikkel heteket, hónapokat töltöttünk együtt. Annak ellenére, hogy rövid idő alatt kellett összeszoknunk és megtanulni nehéz, komoly és nem gyereknek való gondokban támogatni egymást, mindezek ellenére igaz és szoros kötelékek alakultak ki. Már gyerekként megtanultuk mi az igazán fontos: a bajban a másik mellett lenni, no persze az örömben is ott voltunk. 

Őszinte leszek: bánom, hogy nem jártam iskolába. Azért azonban hálás vagyok, hogy nekem nem olyan osztálytársaim voltak, akiket 4 vagy 8 év alatt sem ismertem meg igazán, és akik nem segítettek a bajban. Hanem mai napig olyan (kórházi) osztálytársaim vannak, akikről, ha nem jelentkeznek, vagy én nem jelentkezek, akkor tudjuk, hogy a másik jól van, de ha megint nehézségekbe ütközünk, azt vesszük észre, hogy a másik szó szerint ott terem a kórteremben. Úgy gondolom, ezek a kapcsolatok a legértékesebbek. Nem a megszokott akadályokat kellett leküzdenünk, mint például dolgozatra felkészülés, vagy a szünetben közösen összedobott házi feladat. Ellenkezőleg. Nehezek voltak az akadályaink és azért többes számban mondom, mert nem hagytuk, hogy valaki egyedül maradjon a problémájával. Támogattuk egymást, tanácsot adtunk, vagy csak elmondtuk a véleményünket, hogy mi mit tennénk az ő helyében. Sokszor ez is segítség. Beszűkülve látjuk a helyzetünket, de más többet lát belőlünk, több lehetőséget, amit mi lehet, észre se veszünk. 

Visszatérve a felvetésre, hogy mi nem szocializálódunk. Véleményem szerint ez nem igaz:de, mi is szocializálódunk, csak nekünk idő előtt kell olyan témákban és helyzetekben együttműködni, ami valljuk be, nem a gyermekkor része kell, hogy legyen. Sok, vagyis millió nehézség övezi a kórházi életet, legyünk általános iskolások vagy középiskolások, de két dolog biztos:

1: A bajban ismerszik meg az igaz barát. 

2: Egy csapatot alkotunk és segítjük egymást a nehézségekben.