Rólunk

Kép
A KórházSuli az a hely, ahol a tanulásnak és a közösségnek gyógyító ereje van. Magyarországon szeptemberben több ezer gyerek nem tudja elkezdeni a tanévet súlyos betegsége miatt. Pedig az iskola a közösség, a tudás, a barátságok helyszíne. A betegség az élet másik oldala, a fájdalom, a félelem, az elveszni látszó célok és az elszigetelődés. A KórházSuliban önkéntes középiskolások és egyetemisták szegődnek társul beteg társaik mellé, és egy személyre szabott, egyedi oktatási rendszerben házitanítójukká válnak   a gyógyulás akár évekig is eltartó időszakára. A közös tanulás örömével visznek újra célokat, aktivitást és társaságot az egyhangú mindennapokba. Ők maguk pedig komoly személyiségfejlődésen mennek keresztül mindeközben. Évente általában 150-200 diákkal tanulunk, 250 önkéntest képzünk, koordinálunk.   A tanulás mellett közösségi programokkal igyekszünk összekapcsolni programunk szereplőit. Táborozunk, közösen alkotunk és találkozókat szervezünk. „Olyan k

"Az önkéntesség a segítés legmagasabb foka" - Interjú Kara Fruzsi önkéntessel

Kara Fruzsi egy életvidám, csupaszív lány, akitől mikor megkérdezzük, mi az a pár szó, amivel jellemezné magát, ezt válaszolja:

„egy Bridget Jones film, színek, fagyi, önkéntesség”.

Fruzsi jelenleg konduktorként dolgozik, illetve az ELTE-n közösségi és civil tanulmányok mesterképzésen tanul. Körülbelül három éve találkozott alapítványunkkal, azóta a KórházSuli önkéntese. Az online térben bukkant ránk először: korábban is önkénteskedett már a Bátor Táborban és nagyon érdekelte a tanítás, a netes algoritmus pedig ez alapján ránk ismert, és többször megjelenítette neki a szervezetünket. Részt vett a képzésünkön és azóta velünk van. 

„Ha valakinek bemutatkozom, az elsők között mesélem el, hogy a KórházSuli önkéntese vagyok” - mondja Fruzsi.


Mit szeretsz a legjobban az önkéntességben?

Erről egy nagyon hosszú listát tudnék írni, és valószínűleg nagyon sok dolog lemaradna róla. Igazán most döbbentem rá, hogy milyen nehezen lehet ezt megfogalmazni, bonyolult ezt szavakkal kifejezni. 

Nagyon szeretem, ahogy körülöleli a heteimet az önkéntes lét. Úgy élem meg, mintha egy más dimenzióban lennék. Sokkal színesebb a kép, tele van energiával, örömmel, sikerekkel és hálával. Rengeteg szeretetet és hálát kapok én is, ilyet korábban nem tapasztaltam. Szerintem ez a segítés legmagasabb foka. Talán ezeket az új érzéseket, szinteket szeretem legjobban az önkéntességben. 

Melyik a kedvenc élményed a tanulópároddal?

Nagyon sok van. Őszintén megmondom, hogy az az egy óra, amikor együtt tanulunk, az egyik kedvencem a héten. Egyetlen élmény helyett inkább pillanatokat említenék. Mikor két teljesen idegen emberből ismerős és komfortos csapat lesz. Elindulunk valahonnan és megérkezünk, de ebben a legfontosabb az oda vezető út. Egy utat járunk be közösen. A tanulótársammal az volt a legnehezebb, hogy a kérdéseimre válaszoljon. Eleinte több percre is szükség volt, fél év elteltével pedig már azelőtt megérkezik a válasz, mielőtt befejezném a kérdést.  Így értettem meg azt, hogy mekkora jelentősége van a türelemnek és az időnek. 

Szerinted van a jó önkéntességnek titka?

Szerintem mindenkinek saját titka van. Amit viszont mindenkinek javasolnék:

"Vágj bele, és ne hagyd abba!"

Nekem az vált be, hogy az egész folyamatot nagyon bensőségesnek élem meg, a személyiségem részévé tettem, így úgy gondolom, már sosem fogom „elengedni a kezét".

Mi a kedvenc motivációs idézeted, mottód?

"Milyen Ottó…? Csak vicceltem.” 

Nem nagyon szoktam idézetekben gondolkodni. A kedvenc könyveimben szoktam olyan sorokat találni, melyek egy aktuális élethelyzetemre vonatkoztathatóak. 

Van egy szinte mindenki számára ismerős kedvencem Weöres Sándortól. 

"Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás:

Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra."

Mit tanultál a KórházSuliban?  Miben fejlődtél, változtál?

Mielőtt önkéntes lettem, néhány érzés ismeretlen volt számomra. Például ezáltal a hálának egy teljesen más módját ismerhettem meg. Olyan emberekért vagyok hálás, akikkel másképp nem is találkozhattam volna, hiszen a civil szervezeteken keresztül bukkantak fel az életemben.

A gyerekek például azt tanították meg nekem, hogyan legyek szorgalmas, kitartó a nehezebb helyzetekben is. A tanulás szeretete, az órák iránti elköteleződés egy krónikus betegség mellett is lehetséges. A diákjaim mutatták meg azt is, hogy mennyire nagy hatással lehet az emberre, ha új dolgokat tapasztal meg.

A KórházSuliban hatalmas figyelmet kapunk az alapítvány munkatársaitól, sok érzelmet ad, hogy önkéntesek lehetünk. Sokkal nagyobb jutalomban részesülünk, mint bármely diákmunka során. 

Mi az a három szó, ami a KórházSuliról eszedbe jut?

Bizalom, állandóság és fejlődés.

Ha arra gondolok, most nincs erőm tanulni, csak eszembe jutnak a KórházSulis gyerekek, és rájövök, hogy nem adhatom fel csak úgy.